Nu fick jag ett sånt där anfall av att vara konstruktiv igen. Utan tillskott av frisk luft den här gången.
Det tar inte veckovis av arbete att göra en scenarioprövning. Nu är inte jag världens expert vare sig på metodik eller de aspekter som påverkar. Pedagogiska aspekter lämnar jag t ex med varm hand över till förvaltningens pedagogik-strateger att gräva djupare i.
Det viktiga är metodiken i princip och de extra aspekter som beaktas jämfört med förvaltningens utredning. Sen kan man 'leka' med bedömningarna om man vill.
Nu har jag valt ett, i vissa läger, antagligen rätt provocerande alternativ (från tidigare i bloggen, flytt av skolkontoret till Sörbyskolan) att göra en prövning av nedläggning av Söderskolan mot, men det är dock ett av de realistiska alternativ som finns och som inte har prövats ordentligt, läs instruktionerna längst ned i kalkylarket:
https://secure.storegate.se/user/Share.aspx?id=43f7446c-6376-49d4-af6a-a4c5cef02d44
...Som sagt rätt snabbt tillkommet. Men metodiken är mycket värdefull för en beslutsfattare eftersom man avlägsnar sig lite från subjektiva helhetsbedömningar.
Enlig mina egna bedömningar får en nedläggning av Söderskolan 17 negativa poäng och flytt av skolkontoret 5 positiva poäng vad gäller konsekvenser för Gävles skolverksamhet.
Det har sina pedagogiska poäng också att redovisa en scenarioprövning. Säg att jag var beslutsfattare och föreslog en flytt av skolkontoret och de berörda tjänstemännen tyckte det var en dålig idé. Då skulle vi kunna ta en diskussion utifrån scenarioprövningen och vilka bedömningar som gjorts, testa och ifrågasätta bedömingarna.
Kanske då tjänstemännen t o m skulle hålla med om att flytten av deras kontor är det "minst dåliga" alternativet?
fredag 28 december 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Utmärkt Förslag! Det är synd att våra tjänstemän har inte tänkt eller fått möjlighet att göra en så enkelt men värdefullt analys som du. ibland undrar jag om det är så viktigt för våra politiker att kräva an välgjort utredning av tjänstemän när de bara ser ekonomiska resultaten.(det är inte säkert att de sparar pengar på nu varande förslaget)
Men vi som är kommun medborgare och föräldrar har både rätt och skyldighet påpeka bristerna, när de inte själva ser det.
Skicka en kommentar