söndag 16 december 2007

Kommentarer till förvaltningen efter vi fått förslaget

Synpunkter kring föreslagen nedläggning av Söderskolan

Arbetsgruppen för Söderskolan.

Etnisk och socioekonomisk integration

I Söderskolans upptagningsområde finns alla sorters boendeformer, villor av olika storlekar samt lägenheter i form av både hyres- och bostadsrätter. Vad gäller boendeformer representerar området ett bra genomsnitt vilket i sin tur bidrar till att Söderskolan är att betrakta som en mönsterskola avseende mångfald.

Kommunen säger sig ha ökad integration som mål, kan man då lägga ner en mönsterskola med gott samvete?

Ur Skolplan 2005:

"Skolan är en kulturell och social mötesplats mellan elever från olika kulturer och mellan olika socioekonomiska grupper. På den mötesplatsen kan skolans personal tillsammans med eleverna, arbeta för att skolans grundläggande värderingar om demokrati, solidaritet,
jämställdhet och tolerans för olika kulturer ska bestå och utvecklas. […….] "

Detta är ett unikt område där alla har en plats oavsett inkomst eller härkomst. Skolan har mycket gratis vad gäller måluppfyllnad genom att vara representerad här.

Transporter

I söderskolans upptagningsområde finns relativt många familjer med dålig tillgång till transportmedel, t ex ensamstående mammor. En vanlig anledning till att bosätta sig centralt är att man inte har tillgång till bil. Konsekvenserna för många barn är mycket långa dagar på skola och fritids och lite tid hemma med familjen. Dessutom tillåts inte skolskjuts till fritids.

Boende i ytterområden torde ha bättre förutsättningar att skjutsa sina barn till skolan även om den ligger en bit från hemmet.

Skollag (1985:1100) är den lag som ligger till grund för skolans verksamhet, se http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:1100&rm=1985&bet=1985:1100 .

"4 kap. Grundskolan 6 § Varje kommun är skyldig att vid utformningen av sin grundskoleverksamhet beakta vad som för eleverna är ändamålsenligt ur kommunikationssynpunkt. [......]"

Om olika alternativ beaktas är Söderskolan det sämsta alternativet för nedläggning ur kommunikationssynpunkt med många billösa ensamstående-hushåll i jämförelse.

Snedfördelning av skolplatser?

Nedanstående diagram är en karta över skolornas läge och där bubblornas area visar elevantalet:



Om man betraktar kartan så kan man konstatera en klar övervikt av skolplatser västerut. Vad beror det på? Är det motiverat av antal barn, är befolkningen i utpräglade villaområden bättre på att kräva närhet till skolan, är de jobbigare att genomföra försämringar för eller är det något annat?

Barnkonventionen

FN:s konvention om barnets rättigheter ( http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=55 ) är nog i mångas medvetande något som gäller för barn ute i världen som har det riktigt svårt, men faktum är att den också styr myndigheters agerande i sådana här fall.

"Artikel 3 Barnets bästa
1. Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ, skall barnets bästa komma i främsta rummet. [..........]"

Intrycket är att BUN sätter sparbeting i främsta rummet och att inte barnets bästa beaktas alls. Man kan väl inte på allvar påstå att nedläggning av en trygg skola med god undervisning för att frakta barnen til t ex Sörby skulle vara att sätta deras bästa i första rummet? Många barn har sökt sig från andra skolor och hittat tryggheten på Söderskolan.

Friskolor

Etableringen av friskolor är en faktor som anges som ett hot i fråga om att dessa tar elever från de kommunala skolorna. Någon avsikt att konkurrera offensivt verkar inte finnas eftersom ingen proaktiv strategi finns.

I synnerhet att Engelska skolans ansökan om att starta åk 4-6 ses som ett hot mot just Söderskolan tyder på att man tänker lägga sig platt.

Borde man inte vända på resonemanget och verkligen satsa på att ha ett centralt beläget kommunalt alternativ? Föräldragruppen runt Söderskolan vill påpeka att det är vad vi vill ha och att vi hoppas att det inte förväntas att vi ska ”hota” med etablering av friskola och att sådana hot är vad som ”belönas”, vilket tidigare beslut kan antyda. En satsning på att profilera och marknadsföra Söderskolan borde ge resultat.

Dessutom är det inte så säkert att Engelska skolan rekryterar så mycket elever från Söderskolans närhet, det tenderar vara övre medelklass som sätter sina barn i Engelska skolan, men där har vi inte fakta.

Det är inte möjligt att starta friskola i tid i stället för Söderskolan om den läggs ned efter VT -08. Se http://www.skolverket.se/sb/d/379/a/1723 och ” Ansökan ska ställas direkt till Skolverket före den 1 april kalenderåret innan skolan avser att starta”... vilket innebär att det är omöjligt att ha en friskola igång HT -08. VT -09 är tidigast möjliga.

Kan det vara med tanke på detta som processen dras så snabbt och just nu?


Den snabba processen och val av tidpunkt

Från att allmänheten har information om vad som pågår till fullbordat beslut är det drygt 1.5 månad med storhelger insprängda. Kom ihåg att det faktum att vi har kunskap i nuläget beror på att medborgare sökt information. Det var inte meningen att vi skulle veta något förrän efter nämndssammanträdet12/12 + vederbörlig tid att sätta upp protokollet på anslagstavlan. Att man går ut med vaga uttalanden i pressen räknar inte jag som information till medborgarna.

Tjänstemännen är ålagda att genomföra en utredning mycket snabbt och föreslå åtgärder utifrån denna. Kvalitén i utredningar brukar inte bli bättre av att de görs snabbt.

Är det en tanke eller tillfällighet att följande möjligheter att stoppa eller mildra konsekvenserna av genomförandet av en nedläggning är förhindrade genom valet av tidpunkt och tidsförlopp?

*Medborgarförslag som ska vara inkommet till Skolkontoret senast 10 maj respektive 25 oktober. Ett medborgarförslag har en helt annan dignitet än frågor till allmänhetens frågestund.
*Laglighetsprövning hos länsrätten kommer inte att hinna vinna laga kraft innan ett nedläggningsbeslut verkställts. Se Kommunallag (1991:900) 10 kap.
*Ansökan om start av fristående skola som alternativ till en kommunal Söderskola är verkningslös eftersom tidigast möjliga start är VT-09 genom valet av tidpunkt. Observera att föräldragruppen är för en stark och attraktiv kommunal skola och mot den överdrivna etableringen av friskolor, men detta är likväl en inskränkning av vår valfrihet.



Arbetsgruppen för Söderskolan

Genom Pär Hansson

Inga kommentarer: