söndag 16 december 2007

Förslaget avseende Södra skolområdet där Söderskolan ingår

F. Strukturförändringar i Södra skolområdet

Bakgrund

Det södra området gränsar till ett flertal andra skolområden. Därför kommer förslaget även att beröra andra områden.

Lokaler och verksamheter behöver anpassas för att skapa optimala enheter, både pedagogiskt och ekonomiskt. I den kommunala organisationen har det skett stora elevförändringar. Södra området har minskat med 539 elever eller 19,5 %. Söderskolan har på fem år minskat med 106 elever eller 44,5 %. År 2000 fanns det 262 elever på skolan. För år 2011 kommer Söderskolan, under förutsättning att samtliga elever som bor i området väljer Söderskolan, att få en ökning av antalet elever till 174 elever. Prognoser behöver tolkas. Det blir fel om man bara tittar på siffrorna eftersom det idag förekommer val till andra alternativ. Det antal elever som idag bor i Söderskolans upptagningsområde är flera än de 131 elever som finns på skolan. Det är omöjligt dra egentliga slutsatser av prognoserna även om de indikerar en mindre ökning av antalet barn/elever.

Eleverna som går på Söderskolan tillhör det pedagogiska blocket Sörbyspåret. Alla elever som idag finns på Söderskolan får plats på Sörbyskolan hösten 2008 på grund av minskat antal elever i år 7 – 9 på Sörbyskolan.

I dag är Söderskolan en F-6 skola med 131 elever beläget i de centrala delarna av Gävle. Söderskolan har en tillhörighet till Södra skolområdet men har tidigare tillhört det Centrala skolområdet. Elevantalet på Söderskolan har minskat med 44,5 % under det senaste fem åren. . Ett flertal familjer boende i området Hemsta (tillhör Söderskolans upptagningsområde) väljer Hemlingby skola för sina barn. Ytterligare en faktor som påverkar elevminskningen på Söderskolan är att bostäderna i närområdet består av mindre lägenheter i flerfamiljshus. Vilket innebär att när familjerna växer flyttar man ifrån stadsdelen.

Internationella Engelska skolans etablering i Södra skolområdet är en av flera faktorer till elevminskningen på Söderskolan. Familjer i området väljer i att flytta sina barn till Internationella Engelska skolan i skolår 6 för att försäkra sig om en plats i åren 7 – 9. Internationella Engelska skolan har för avsikt att starta skolår 4 – 5 till hösten 2008. BUN har i yttrandet avslagit deras begäran. Engelska skolan väntar nu på Skolverkets beslut som beräknas komma någon gång i januari 2008. Om det blir en utökning av verksamheten för Internationella Engelska kommer det troligtvis påverka ytterligare elevunderlaget på Söderskolan. Konsekvensen av detta kan innebära att det blir ett litet elevunderlag för åren F-3 kvar på Söderskolan. Stora delar av skolans lokaler kommer då inte att utnyttjas. En liten F-3 organisation kommer få det att svårt att vara pedagogiskt och ekonomiskt bärkraftig om det inte tillförs elever från det Centrala skolområdet.
Under de senaste åren har Söderskolan haft en ansträngd ekonomi vilket till stor del beror på elevförändringar.

Söderskolan tillhör i dag det pedagogiska spåret Sörby vilket innebär att eleverna i år 6 tillhör Sörbyskolans år 7 – 9 organisation. Då elevantalet minskar på Sörbyskolan till hösten 2008 kommer det att finnas lokalyta över så att Söderskolan kan förflytta sin verksamhet till Sörby. Sörbyskolan är i dag en F-9 organisation med 472 elever. Till hösten 2008 kommer det enligt prognos att finnas 357 elever på Sörbyskolan.

Förslag till ny organisationen

1. Söderskolan flyttar sin verksamhet till Sörbyskolan och Brynäs/Steneberg
2. Söderskolan blir en del av projekt skola 2000 och bildar tillsammans med
Brynässkolan och Stenebergsskolan en ny enhet med skola ”mitt i byn” och
ges möjligheter att starta sina verksamheter höstterminen 2008 med utgångs
punkt i nya pedagogiska tankar


Pedagogiska konsekvenser

· Brynässkolan, Söderskolan och Stenebergsskolan ges möjligheter att starta sina verksamheter höstterminen 2008 med utgångspunkt i nya pedagogiska tankar – skolornas attraktivitet ökar och därmed även konkurrenskraften. Föräldrar på Söderskolan kan få möjlighet att välja mellan Brynäs/Steneberg och Sörbyskolan.

Organisatoriska konsekvenser

· Inför ht -08 görs en konsekvensanalys och noggrann planering av elevflyttningar – de nya upptagningsområdena kan eventuellt inte börja gälla fullt ut från och med ht -08

· I området runt Sörby skolan har Barn och Ungdomsförvaltningen länge försökt att finna lokaler för att möta det ökade behovet av förskoleplatser. Sörby skolans lokaler går att anpassa för att möta detta behov

· Ytterligare en grupp grundsärskola kan vara möjligt att inrymma i Sörby skolans lokaler. Behovet finns till hösten 2008

· Elever i de yngre åldrarna får en längre skolväg om verksamheten flyttar till Sörby skolan. Elever i åk 1-3 får skolskjuts[1] om avståndet till skolan är 2 km och elever i åk 4-6 får skolskjuts om avståndet är 3 km. För familjer som i dag inte har tillgång till bil försvåras vardagssituationen då de oftast har barn som tillbringar tid på fritidshemmet före och efter skoldagens slut. Busstrafiken till Sörby har glesa avgångar

· Ytterharnäs skola kan ingå i Bomhus skolområde

· Ska Hedesunda tillhöra Valbo skolområde? En fortsatt utredning krävs.

Ekonomiska konsekvenser

· Kostnaden för hyra och städ på Söderskolan uppgår till 2 245 000 kronor.

Information

Kommunikation har skett med rektor på Söderskolan och en person utsedd av föräldragruppen. Rektor har också kommunicerat med personalen på skolan.



Förslag till BUN-beslut

Flytt av Söderskolans verksamhet till ny skola Centrala skolområdet och Sörbyskolan

(1) Regler för skolskjuts är fastställda av Barn- och Ungdomsnämnden.

Inga kommentarer: